Elinkaariajattelua ja tuottavuuden optimointia
Akkukemikaaliyhtiö Terrafame, jonka tuotantoprosessi alkaa omalta louhokselta, on ollut koko olemassaolonsa ajan käytännössä Hitachi-talo. Jonkin verran muita merkkejä on ollut mukana apukoneina ja vertailun vuoksi, mutta samaa väriä on tunnustettu aikojen alusta lähtien.
Kaluston luonnollinen uusiutuminen ja kapasiteettia täydentävät koneet tuovat ajoittain kiiltävämpää pintaa työkiertojen sisään.
Kolme viimeisintä Terrafamen hankkimaa Hitachia ovat lähinnä rikotuskoneeksi hankittu 70-tonninen Hitachi ZX690LCR-7, noin 50-tonninen, kuutossarjalainen Hitachi ZW550-6 BH, sekä kuutossarjalainen 35-tonninen Hitachi ZW370-6. Lisäksi vuokrakoneena on pian uudempaan mallisarjaan vaihtuva 114-tonninen Hitachi 1200.
Korjaamopäällikkö Juha Kilpeläinen omaa harvinaisen pitkän uran samalla sotkamolaisella kaivoksella. 2008 aloittanut Kilpeläinen on nähnyt korjaamopäällikkönä kaiken liikkuvaan kalustoon liittyvän. Hänen tehtävänään on maksimoida kaivoksen liikkuvan konekannan toimintakyky, elinkaari ja suorituskyky.
– Hitachin kanssa on eletty Terrafamella koko ajan. Nämä uusimmat kolme Hitachia tulivat korvaamaan muita merkkejä, joiden tunnit olivat jo toisen peruskorjauksen tasolle tulossa, eikä sitä nähty enää kannattavaksi. Aivan hyvin olivat kyllä työnsä tehneet. Tekniikka kehittyy ja kalustoa on hyvä saada uudelle tasolle.
Hitachin kiviautoissa pitkä elinkaari
– Meillä on nyt Hitachi-kiviautoissa jopa 60 000 tuntia ajettuja yksilöitä ja niillä pitäisi vielä muutama vuosi pärjätä. Näihin lukemiin päästään paitsi ennakolta suunnitellun huollon avulla, hyvällä peruskoneella, mutta myös mm. ajoväylien kunnossapidolla.
Varsinkin eturengasvaurio alhaalla montussa on iso tappio, koska yksi auto on pois työkierrosta ja pyörän vaihto vaatii kaiken lisäksi nosto-, apu- ja varmistuskalustoa, siirron alas ja taas ylös ja lisäksi tulee vielä uuden renkaan hankintahinta. Tunnit maksaa.
Vain huollossa oleva kalusto on pois työkierrosta – kaikilla muilla ajetaan
Terrafamen Hitachi-kalusto käy koko ajan 24/7. Varakoneita ei ole, vaan huollon tehtävänä on toimia suunnitellusti, jotta tonnit saadaan siirrettyä. Tämä tuo myös kuskeille ison vastuun. Yhden koneen putoaminen pois työkierrosta näkyy heti.
Hitachin valinta konemerkiksi perustui kokonaisarviointiin
– Kun vanhan yhtiön aikaan meillä oli kahdeksan Hitachi-kiviautoa, Terrafamen aikaan tuli viisi kiviautoa lisää, eli nyt niitä on kolmetoista. Kahden ja puolen vuoden aikana aiemmin tehtiin vertailua eri kiviautomerkkien ja -mallien välillä.
Kun katsottiin hintaa, käytettävyyttä, ja koko fleetin vaihdon vaikutuksia, nähtiin että pysyminen aiemmassa merkissä oli meille se paras vaihtoehto. Eri merkeillä eri osa-alueet voivat olla toisia parempia, mutta kun katsottiin vain kokonaisuutta jonkun yksittäisen osa-alueen sijaan, päätös pysyä Hitachissa oli paras ratkaisu.
Koneet ovat entuudestaan käyttäjille tuttuja ja kun vanhat lavat, kauhat tai vanteet ja monet muut sopivat edelleen, niiden merkitys on myös suuri.
Järeää perushuoltoa suunnitellusti
Ylläpitohuoltojen ja satunnaisten korjausten lisäksi koneketju – 13 kiviautoa, lastauskoneet ja apukoneet – tarvitsevat peruskorjauksia koko elinkaarensa aikana. Kun kiviauto peruskunnostetaan, prosessi on järeä, selkeä ja suunniteltu. Kaivoskorjaamolla tiedetään mitä tehdään. Yhden merkin – Hitachin konekalusto on etu. Jos kiviauton elinkaari venytetään aivan tappiin, tunteja on silloin yli 70 000.
– Elinkaaren aikana kiviautoihin tehdään usein kaksi peruskunnostusta. Siinä vaihtuu moottori, koko voimansiirtolinja, taka-akseli, etuakseli, generaattori, ajomoottori. Lavakin vaihtuu neljä kertaa elinkaaren aikana. Käytännössä sähköpuolelta vaihtuu kaikki, myös kontrollijärjestelmä. Ainut ilman vaihto-osia korjattava on runko ja ohjaamo. Kuskin penkki vaihdetaan uuteen kerran vuodessa.
Vaihdettavat osat ovat vaihto-osia. Moottorit kunnostetaan Cumminsin maahantuojalla tai Patrialla. Generaattori ostetaan tehdaskunnostettuna Hitachilta. Samoin ajomoottorit. Taka-akselit ja alennusvaihteet kunnostetaan Rotatorilla Kuopiossa. Etuakseli on hyllyssä varaosana ja kunnostetaan Kuopiossa. Sylinterit Hydrolinella Kuopiossa. Lavat tehdään Miiluxilla tai Häggblomilla. Samoin kauhat. Käytännössä kaikki kierrätetään paitsi hydraulipumput. Sen kunnostaminen jättää elinkaaren liian lyhyeksi ja kunnostuksen epäonnistuminen tekee vahinkoa koko hydrauliikkajärjestelmälle, kertoo Kilpeläinen.
Kokonaistaloudellisesti järjestelmä toimii hyvin, etenkin kun kriittiset vaihto-osat on omassa hyllyssä. Apukoneet mukaan lukien kaikki pyörii kolmessa vuorossa.
Korjaamo on Terrafamen oma, Rotator tukee toimintoja
Korjaamo- ja huoltotoimintaa pyörittää Kilpeläinen korjaamopäällikkönä. Hänen apunaan on kaksi työnsuunnittelijaa. 5 vuorotyönjohtajaa ja 30 asentajaa tekee 24/7. Työpäivät on 12-tuntisia. Neljä päivää töitä ja kuusi vapaata. Rotatorilla on paikalla arkipäivisin 8 asentajaa, kenttähuolto ja oma työnsuunnittelu ja työnjohto, jotka palvelevat alueen muitakin toimijoita. Terrafame tarvitsee Rotatorilta useimmiten tietoteknistä apua. Yksi mies Vianorilta on kokopäivätoimisesti paikalla.
– Raskaiden kiviautojen huolto on vaativaa ja mielenkiintoista, koska tässä työssä joutuu usein tutkimaan, selvittämään ja ratkaisemaan teknisiä haasteita.
Meillä suorittaa tällä hetkellä seitsemän asentajaa raskaskoneasentajan ammattitutkintoa. Terrafame suhtautuu hyvin positiivisesti paitsi asentajien, myös esimiesten koulutukseen, päättää Kilpeläinen.
teksti ja kuvat: HankintaVinkit / Juhani Viitanen