Kunnossapitoa Hitachien voimalla
KipaJykä Kiinteistöpalvelut on Kuopion alueella toimiva kiinteistöhuollon ja teollisuuden kunnossapitopalveluita tarjoava perheyritys. Kalustoasioissa yritys tekee tiivistä yhteistyötä Rotatorin Kuopion toimipisteen kanssa.
18 vuotta sitten perustetun yrityksen toiminta perustuu pitkäaikaisiin asiakassuhteisiin. ”Meille tärkeitä asioita ovat luotettavuus, asiakasläheisyys, joustavuus, nopeus sekä tyytyväinen asiakas. Ehdoton vahvuutemme on nopea reagointikyky ja palveluhalukkuus. Aina kun puhelin soi, siihen vastataan”, sanoo kaksi puhelinta taskussaan kulkeva toimitusjohtaja ja yrityksen perustaja Jyrki Kähkönen.
Nykyisin yli 80 henkilöä työllistävässä yrityksessä on menossa sukupolvenvaihdos, jossa Jyrkin lapset ostavat yrityksestä 49 % itselleen – pojat Simo ja Joni ovat jo vahvasti mukana yrityksen jokapäiväisessä toiminnassa. ”Joni toimii kunnossapitopäällikkönä ja nuorempi veljeksistä Simo puolestaan vastaa yrityksen talouspuolesta. Yritystä aikanaan perustettaessa oli tarkoitus tehdä itseni ja Jonin työllistävä isä-poika-yritys. No jonkin verran on siitä ajatuksesta kasvettu yli”, naurahtaa Jyrki.
Yrittäjäura tuli ajankohtaiseksi aikanaan hieman yllättäenkin eteen. ”Se oli vuosi 2005, kun Metsä-Serla myi Kuopiossa toimivan Savon Sellu -tehtaan ulkomaille ja siinä yhteydessä minulle tarjottiin mahdollisuutta lähteä yrittäjäksi hoitamaan tehtaan sisäisiä kuljetuksia ja kunnossapitoa. Olin ollut lähes 20 vuotta hyvässä palkkatyössä tehtaalla ja hyppy tuntemattomaan oli iso, mutta palkitseva – päivääkään en ole katunut”, Jyrki kertoo.
Tänään, lähes 20 vuotta myöhemmin Jyrkin perustaman perheyrityksen, KipaJykän, päätoimialaa on teollinen kunnossapito. ”KipaJykä tekee edelleen töitä Savon Sellulle ja palvelee heidän lisäkseen muun muassa Kuopion Energiaa. Teollisen kunnossapidon rinnalla on jo pitkään kulkenut kiinteistöhuoltotyöt, joita KipaJykä tekee kattavan kaluston avulla sadan kilometrin säteellä Kuopiosta.”
Kaikkiaan KipaJykällä on kaksi kaivinkonetta, kymmenkunta pyöräkuormaajaa, puolenkymmentä traktoria ja erilaista kuljetuskalustoa. ”Auto- ja konekantaa täydennetään aina tarpeen mukaan ja jokaiselle hankinnalle on etukäteen tiedossa työtehtävä. Esimerkiksi kiinteistöhuoltoon hankitaan pienempiä pakettiautoja ja telinetöihin avolava-autoja”, toteaa Jyrki Kähkönen.
Ensimmäinen Hitachi kymmenen vuotta sitten
Rotatorilta yritys hankki ensimmäisen koneensa 2013, jolloin KipaJykän lähes naapuriin avattiin Rotatorin Kuopion toimipiste. Rotatorin edustamat merkit olivat ennestään tuttuja, sillä tuolloin rivistä löytyi jo Merlo-kurottaja. Tänä päivänä kalustossa on kaksi Hitachi-kaivinkonetta ja pyöräkuormaajina ZW140PL ja ZW180PL. Lisäksi talvisesongiksi Rotarentiltä on vuokralla kaksi ZW75 ja yksi ZW150PL-pyöräkuormaaja. ”Halusimme luotettavuutta ja hyvätoimisia koneita, siksi valinta on Hitachi. Lisäksi yhteistyö Rotatorin kanssa toimii – tuttuja ovat niin myyjä, mekaanikot kuin varaosamyyjätkin. Koneet taloon hankitaan Rotatorin myyjältä Lehdon Vesalta”, linjaa Jyrki.
Lehdolle KipaJykä on pitkäaikainen, tuttu ja luotettava asiakas. ”Kipa Jykä on meille hyvä asiakas, joka käyttää meidän kaikkia palveluita myynnistä, huoltoon ja varaosiin. Toimipiste on Rotatorin naapurissa, niin on mukava katsella kun Hitachit ajelevat töihin ja morjestelevat. Heillä on sekä omia Hitachin pyöräkuormaajia, että Rotarentin vuokrakoneita. Kesällä kun ei aurata, niin usealle koneelle ei ole tarvetta. Tällöin kausivuokraus on helppo tapa lisätä kapasiteettia”, kertoo Lehto.
Pieniruokainen ja toimiva peli
KipaJykän kunnossapitopäällikkö Joni Kähköselle Hitachin pyöräkuormaajat ovat hyvinkin tuttuja pelejä. ”Monta talvea ja yötä on tullut istuttua Hitachin ohjaamossa muun muassa lumitöitä tehden. Hitachit ovat hyviä ja lämpimiä koneita. Tärkein on kuitenkin luotettavuus ja toimivuus, meidän töissämme ei ole varaa vehkeiden temppuilla”, Joni kertoo.
Savon sydämessä työskenneltäessä etäisyydet kohteesta toiseen voivat olla melko pitkiäkin. Koska koneille tulee myös paljon siirtoajoa koneiden sopusuhtainen koko on myös oleellinen tekijä. Hitachi on Kähkösen mukaan kooltaan ”passeli” ja siirtonopeuskin on hyvä. Tänä päivänä polttoainekustannukset ovat merkittäviä ja vähäkulutuksinen kone säästääkin euroja.
Hankintoja tehtäessä koneen muokattavuus on tärkeää. Jonin mukaan Hitachien räätälöitävyys on koneesta riippumatta helppoa ja onnistuu vaivattomasti. Hytin toiminnot ja nappien paikat saa muokattua kuskin toiveiden mukaan vaikka identtiseksi viisi vuotta vanhemman Hitachin kanssa. Näin ollen kuljettajan ei tarvitse opetella joka kerta uusiksi toimintojen käskyjä. Tämäkin on Jonin mukaan mukavuustekijä.
Kiitosta sinne mihin se kuuluu
Jälkipalvelut ovat pääkriteeri konehankintoja tehtäessä. ”Tottakai koneiden pitää olla luotettavia ja tehokkaita. Kuitenkin tärkein asia on jälkipalveluiden pelaamisessa. Rotator tietää tarpeemme ja haasteemme, koskaan ei ole mennyt sormi suuhun, kun jotain on tarvittu. Heillä on esimerkiksi aina pihassa varakone huollon ajaksi, jos sitä satutaan tarvitsemaan. Koneiden seurantajärjestelmät toimivat myös hyvin ja huollot voidaan ennakoida ja aikatauluttaa meidän menoihimme sopivaksi. Ja jos huoltoväli meinaa venähtää pitkäksi, niin Rotatorin korjaamopäällikkö William Kähkönen on yhteydessä ja sovitaan huoltoaika”, kertoo Jyrki.
Rotatorin työnjohto ja korjaamo saa Kipajykältä erityiskiitokset. ”Silloin kun apua tarvitaan siihen reagoidaan ammattitaidolla ja nopeasti. Varsinkin teollisuuden kunnossapidossa nopeus on valttia, koneet eivät voi seistä päivätolkulla, sillä tehtaiden pitää pyöriä ja meistä se ei saa olla kiinni. Kun tehtaalta soitetaan, ettei kone toimi, niin silloin voi luottaa Rotatoriin ja Williamiin että hommat hoituvat”, kehuvat Jyrki ja Joni Kähkönen.