Hyppää sisältöön
Soita
7.5.2021

Lastauskoneissa tehokkuus ja käyttöaste ratkaisee

Nordkalkin suurin tuotantolaitos Suomessa sijaitsee Lappeenrannassa, jossa Nordkalkilla on kaivoksen lisäksi jauhatuslaitos, kaksi rikastamoa ja myyntikonttori. Lisäksi samalla teollisuusalueella toimii Nordkalkin tytäryhtiö Suomen Karbonaatti. Lappeenrannan kaivoksen päätuotteet ovat kalkkikivi ja kalkkikivijauheet; lisäksi Euroopan ainoana kaivoksena sieltä louhitaan harvinaista mineraalia wollastoniittia.

Lappeerannan avokaivoksesta louhitaan vuosittain kiveä noin 1,6 miljoona tonnia. Kalkkikivessä suurin asiakas on Finnsementin tehdas ja kalsiitti menee pääasiassa Suomen Karbonaatin käyttöön – lisäksi tuotteita toimitetaan toki lukuisille muillekin asiakkaille. Harvinaiselle wollastoniitille löytyy markkinoita laajasti eri puolilta maailmaa.

Nordkalk aloitti toiminnan Lappeenrannassa 110 vuotta sitten ja kivimateriaalia riittää alueelle vähintään 100 vuodeksi eteenpäin. Koko kaivosalueen pinta-ala on 450 hehtaaria – avolouhoksen koko on tällä hetkellä noin 35 hehtaaria ja syvyys 165 metriä”, kertoo Nordkalk Lappeenrannan yksikön päällikkö Jouni Heinonen.

Tehokasta operointia
Avolouhoksen operoinnissa on käytössä kaksi järeää kaivukonetta materiaalin lastauksessa neljään kiviautoon ja lisäksi yhdellä kaivukoneella tehdään kiven rikotusta hydraulivasaralla. Lisäksi hyödynnetään jonkin verran tilanteiden mukaan urakoitsijoiden konekalustoa.

”Lastaus- ja ajokoneet pyörivät kahdessa 8,5 tunnin vuorossa viitenä päivänä viikossa. Kaivukoneisiin kertyy vuodessa käyttötunteja noin 2400 – 3000 tuntia”, toteaa Heinonen.

Käyttöasteen pysyttävä korkealla koko investoinnin elinkaaren ajan
Nyt syksyllä Rotator Oy toimitti Nordkalkille kaksi uutta 90-tonnista Hitachi ZX890LCR kaivukonetta varustettuna 5,3 kuution kauhoilla kiviaineksen lastaukseen.

Hitachista on ollut hyviä kokemuksia jo pitkältä aikaa. Lastauskoneiden investointipäätöstä tehtäessä tärkein on tietenkin se että ne sopivat juuri työtehtävään, mikä takaa korkean tuottavuuden ja käyttöasteen sillä tuotantovarmuus on meille ykkösasia. Myös hinta/laatusuhteen tulee olla kohdillaan konetoimittajan tarjoamassa kokonaispaketissa, mihin sisältyy huoltosopimus mikä takaa käyttöasteen säilymisen koko investoinnin elinkaaren ajan, perustelee Heinonen.

Kuljettajan työympäristöä tarkkaillaan
Ensikokemusten perusteella uudet Hitachit ovat vastanneet korkeisiin tavoitteisiin tuottavuudessa.

”Niissä ei ole ollut mitään teknisiä ongelmia ja kuljettajat kehuvat niiden voimaa sekä mukavaa työympäristöä. Ohjaamo on viihtyisä pitkiin työvuoroihin ja ergonomia takaa jaksamisen. Seuraamme operoinnissamme jatkuvasti työhyvinvointia mihin sisältyy kuljettajien ympäristön pölyn, melun ja tärinän mittaukset joissa olemme pysyneet tavoitelukemissa”, sanoo Heinonen.

Kattavaa perusvarustelua täydennettiin yksityiskohdilla
Hitachi ZX890LCR kaivukoneet on tehty kaivoskäytön haastaviin vaatimuksiin mikä näkyy myös korkeassa perusvarustelutasossa.

”Rotatorin maahantuontivarustelussa koneisiin katsottiin yhdessä mm. työvalojen määrää ja sijoittelua. Ja kaikissa Lappeenrannan kaivoksen koneissa on ollut alkolukot vuodesta 2004 lähtien”, toteaa Heinonen.

Alavaunun tulee kestää siirtoajoa
Lappeenrannan avolouhoksessa lastauspaikat vaihtuu aika usein joten järeillä kaivukoneilla tehdään myös siirtoajoa minä osuus on hieman alle 10 % työajasta.

”Hitachin järeä alavaunu kestää varmasti vuosia rasittavaa siirtoajoa louhikossa”, luottaa Heinonen.