Lyhytperäinen Hitachi sopii metsään
Artikkeli julkaistu Hankintavinkit -lehdessä 10/2019.
Lyhytperäinen Hitachi sopii metsään
”Pyysin tarjouksia useilta muiltakin kauppiailta, mutta Väistön Janne Rotatorilta oli nopein vastaaja”, naurahtaa Aatsin Kone Oy:n yrittäjä Topi Seppälä kertoessaan uuden metsäalustaisen Hitachin hankinnasta. Tosin ei taida kovin monilla olla tarjollakaan näitä lyhytperäisenä, joka oli meillä vaatimuksena. Ja nyt reilun 700 käyttötunnin jälkeen olemme koneeseen tyytyväisiä eikä valittamista ole, toteaa Seppälä.
Nykyisin Kouvolassa toimivan yrityksen taustalla on Topi Seppälän isän Arton Valkealassa 80-luvulla aloittama metsäkoneurakointi, joka sukupolvenvaihdoksen jälkeen on laajentunut kolmen moton ja kahden ajokoneen, lavetin ja kaivukoneen käsittäväksi ja sen palveluksessa on tällä hetkellä kymmenkunta henkilöä. Kiireapulaisena mukana on edelleen myös yrityksen perustaja, jolle sukupolvenvaihdoksessa jyvitettiin Ponsse Cobra -harvesteri, minkä perässä ajaa ”retrokone”, legendaarinen punamusta 860 Valmetti. Aatsin Kone Oy on korjuupuolella Metsä Groupin avainyrittäjä, jonka toimialueena on Kymenlaakson maakunta. ”Lisäksi teemme UPM Silvesta Oy:lle koneellisia metsänhoitotöitä, mm. ns. kitkentää, joka on taimikonhoitoa moton lisälaitteella”, kertoo Topi Seppälä.
Uusi Hitachi ZX135USL-6 on työpainoltaan n. 16,5 tonnin metsään tarkoitettu kone, missä on korotettu 560 mm maavara ja vahvistettu alusta. Japanista tehdasvalmisteisena toimitetussa koneessa vetomoottorit ja perusketjut ovat n. 20-tonnista konetta vastaavat ja lisäksi koneessa on 900 mm telat vakiovarusteena. ”Näillä eväillä varustetun koneen vetoteho on n. 15% suurempi kuin vakiokoneessa ja myös panssarointi ja etuikkunan ritilä kuuluvat tehdasvarusteisiin”, kertoo koneen myynyt Janne Väistö Rotatorilta. Telastossa on kaksi ylärullaa ja sekä johtopyörä että vetopyörä ovat normaalia vahvemmat. Suomessa telat on varustettu suksilla ja myös Hebonilube-rasvari ja valot on asennettu täällä, toteaa Väistö. Moottorina koneessa on Stage IV -tason 78,5 kW:n Isuzu, jossa EGR-pakokaasujen takaisinkierrätys sekä DOC-hapetuskatalysaattori ja SCR-urearuiskutus.
Huoltosopimus ja Asta-paikannusjärjestelmä varmistavat laadun
”Otimme tämän koneen ihan tarkoituksella huoltosopimuksella, koska myös metsäkoneissamme olemme siirtymässä tähän järjestelyyn ja se sopii meille”, sanoo Topi Seppälä. Toimintavarmuus ja lisätakuu, joka tässä koneessa on 4 vuotta ja 6000 tuntia, ovat meille tärkeitä yksityiskohtia. Risutecin Asta-dokumentointijärjestelmällä taas saamme asiakkaalle tärkeät laikutustiedot ja laskutusperusteet kerättyä reaaliaikaisesti työn kuluessa. ”Järjestelmän anturi on puomin päässä ja kuljettajan napinpainalluksella laikun tarkka paikka siirtyy karttatietoihin, jonka jälkeen niin pinta-alat kuin laikutustiheydetkin voidaan lähettää suoraan asiakkaalle”, kertoo koneen kuljettaja Sami Takanen. Kone on varustettu Marttiinin kallistajalla ja Väkevä-kauhalla, minkä lisäksi matkassa kulkee HW:n oja/luiskakauha.
Teksti ja kuvat: Hankintavinkit