SRV Infra Oy ja Rotator Oy
Tekninen kehitys monella sektorilla on kulkenut kovalla vauhdilla. Maarakennuskoneet ovat nekin teknistyneet ja samalla niissä käytettävä teknologia on yhä jalostuneempaa. Käyttökoulutuksen tarve kuljettajille ja myös muulle koneiden parissa työskentelevälle henkilöstölle on ilmeinen. Rotator Oy:kin antaa tarpeen mukaan räätälöityä käyttökoulutusta esimerkiksi jokaiselle myymälleen Hitachille. SRV Infra Oy istutti Rotatorin toimipisteessä Vantaalla luokkaan henkilökuntaansa uuden Hitachi Zaxis 225USRLC:n (24,8-25,8 t/128,4 kW ) koulutuksen tiimoilta.
SRV Infran kaivukonekalusto nojaa pääosin Hitachiin. Merkillä on pitkä historia yrityksen kalustossa. Nyt hankittu 25-tonninen on toinen 7-sarjalainen. Ensimmäinen on vuosi sitten hankittu Hitachi ZX350LC-7 2P, joka varustettiin Qmatecin valmistamalla porapaalutuskoneella (lue www.koneporssi.com).
”Olemme niin sanotusti yksi vanhan liiton maarakentajista eli pidämme yllä omaa kalustoa ja sille löytyy kuljettajat ja huoltohenkilökunta niin ikään itseltä. Maarakennuskoneiden lisäksi meillä on myös erilaisia pora- ja porapaalutusvaunuja sekä niiden käytössä tarvittavia kompressoreita ja muita lisälaitteita. Myös tunnelirakentaminen ja sen erikoiskoneet on meille tärkeä sektori, mutta perinteistä infrarakentamistakin tehdään. Keskitymme olemaan hyviä sillä omalla osaamisalueellamme. Kun kaikki eri sektoreilla käytössä oleva kalusto lasketaan yhteen, ollaan varmaan sadassa yksikössä”, aloittaa maarakennuskoneista vastaava kalustopäällikkö Tommy Hemmilä.
SRV Infralla vaaditaan myyjältä aina uusiin hankintoihin jonkinasteinen perehdytys. Se nähdään työnantajan vastuun kantamisena. Kouluttamisella on merkitystä työntekijän viihtyvyyteenkin.
”Tekniikka muuttuu koko ajan ja siitä on aina hyvä saada kotiutettua tuorein tieto. Näin kuljettajalle taataan pätevyys käyttää uusia koneita ja laitteita. Osaamisen päivittäminen on myös työntekijöistä välittämistä, sillä oikeanlainen käyttö lisää turvallisuuttakin työmailla.”
Rotatorin koulutusta veti rutiinilla teknisessä tuessa työskentelevä Joel Turppa. Teoriaosuus käsitti muun muassa yleistä asiaa Hitachin 7-sarjan koneista, niiden pakokaasulaitteistoista ja muusta tekniikasta. Uuden Zaxis 225USRLC käyttöä ja huoltoa käytiin läpi niin teoriatasolla kuin käytännössä koneen vieressä.
”Käyttökoulutus voi olla hyvin monimuotoista. Usein riittää myyjän antama perehdytys työmaalla. Ja jos Hitachi on vaikkapa entuudestaan tuttu, riittää kun käydään läpi niitä muuttuneita asioita. Järjestämme mielellään toki asiakkaiden toivomusten mukaan räätälöityjä kattavia koulutuspakettejakin usealle henkilölle”, sanoi Turppa.
Vaatimukset kasvusuunnassa
Erittäin hyvät kokemukset vuosien varrelta, niin Hitachi-koneista kuin Rotatorin jälkimarkkinoinnin toiminnasta ovat saaneet luottamaan merkkiin.
”Ostaminen sinänsä on helppoa, mutta sen jälkeen vasta alkaa yrityksen toiminnan mittaaminen asiakkaan arjessa. Hitachit ovat osoittautuneet turvallisiksi valinnoiksi”, filosofoi Hemmilä.
Aktiivikäytössä SRV Infralla on tällä hetkellä seitsemän Hitachi-kaivukonetta.
”Vanhin on vuodelta 2017 ja tunteja taitaa olla mittarissa jo noin 10 500. Teemme huoltosopimuksen kaikkiin uusiin koneisiin. Se antaa tiettyä turvaa ja ennakoitavuutta sekä meille mahdollisuuden keskittyä omaan erikoisosaamiseemme. Toki meillä on Keravan korjaamolla asiansa osaavat huoltomiehet, jotka kykenevät koko kone- ja laitekantamme huoltoihin ja korjauksiin. Me toimimme maanlaajuisesti ja Rotatorin huolto on kaikkialla saatavissa nopeasti paikalle”, jatkaa Hemmilä.
”Tämän uuden Hitachi Zaxis 225USRLC:n huoltosopimuksen myötä koneeseen tuli pitkä takuu”, täydentää koneen myynyt Tuomas Ventomaa Rotatorilta.
Kaikki Hitachit on liitetty osaksi etähallintajärjestelmiä kuten Global e-service ja ConSite.
”Seuraamme aktiivisesti koneita työmailla ja esimerkiksi häiriötilanteissa sähköpostia tulee sekä meille että Rotatorin jälkimarkkinoinnille. Tällä taataan muun muassa se, että mahdolliset seisokit jäävät mahdollisimman lyhyiksi ja huollot voidaan ajoittaa työmaan hiljaisimpiin hetkiin.”
Hemmilän mukaan kaluston hallinta on helpompaa, kun merkkikirjo on lukumäärältään vähäinen.
”Tuttu merkki helpottaa myös kuljettajien ja oman huollon toimintaa. Rotator huolehtii huoltosopimuksen myötä myös kierrätyksestä eli vie esimerkiksi vanhat öljyt ja suodattimet mennessään. Meidän ei tarvitse niistä kantaa murhetta.”
Uusi Hitachi täyttää siis Stage V -päästömääräykset ja on näin osa yrityksen määrätietoista ohjelmaa, joka tähtää hiilijalanjäljen asteittaiseen supistamiseen.
”Kun me rakennamme parempaa ja puhtaampaa ympäristöä, pitää rakennuspalikoidenkin olla kunnossa. Vastuullinen toiminta edellyttää päästöjen jatkuvaa pienentämistä. Monilla työmailla vaaditaan jo Stage IV -tasoa dieselmoottoreissa ja vaatimukset sähkökäytöllekin lisääntyvät. Rakennuttajat tunnustelevat koko ajan millaista kalustoa on tarjolla ja vaatimuksia päivitetään sen mukaan”, tietää Hemmilä.
Esimerkiksi SRV Infran käynnissä olevassa Laakson yhteissairaalan infraprojektissa vaatimuksena on juurikin Stage IV-taso. Yksi merkittävä asia ympäristöasioiden vastuun kantamisessa on, että SRV Infra käyttää kaikissa koneissaan uusiutuvaa dieselpolttoainetta. Joissain hankkeissa on edellytetty myös jo biohajoavien öljyjen käyttöä hydrauliikassa.
Edellä mainittu Laakson yhteissairaala on SRV Infran käynnissä olevista hankkeista tietenkin suurin. Infratyöt toteuttaa alaurakka-allianssi, jossa toimivat SRV Infra ja Destia.
Kapulan vaihto
Uuden Hitachin kaupat SRV:n kanssa teki siis reilun puoli vuotta Rotatorin palveluksessa ollut konemyyjä Tuomas Ventomaa. Monien tuntema, noin 12 vuotta Rotatorin palveluksessa viihtynyt Juha Myötämäki siirtyi eläkepäiviä viettämään.
”Rotatorilla olen jo huomannut, että työurat ovat pitkiä. Täällä viihdytään hyvin. Ja miksi ei. Pitkäaikaisessa edustuksessa olevat merkit ovat markkinoiden johtavia ja myyjän työtä tukee osaava jälkimarkkinointi. Juhan kanssa olimme puoli vuotta samaan aikaan töissä, joten ehdimme käydä kesän aikana asiakaskuntaa läpi huolella. Vastaan täällä nyt pääkaupunkiseudun ja läntisen Uudenmaan Hitachi-, Bomag– ja Furukawa-myynnistä. Isot kaivoskoneet on poisluettu. Myös vuokraustoiminnassa olen Vantaalla mukana yhdessä Ari Lepistön kanssa”, aloittaa Ventomaa.
Tuomas oli ennen Rotatorille siirtymistään Lännen Tractorsin palveluksessa kuutisen vuotta. Sitä ennen samanpituinen aika vierähti Salossa Agco Suomen palveluksessa Valtra-kauppaa tehden.
Pelkkään tutustumiseen ei ensimmäinen vuosipuolisko ole mennyt, vaan kauppojakin on jo kätelty mukavasti.
”Olen valmistunut agrologiksi, mutta konekauppa veti heti valmistumisen jälkeen. Nyt ensimmäisen puolen vuoden aikana olen konekaupan ohessa muun muassa opiskellut tuotteita ja tekniikka todella kiinnostaa. Myyjänkin on hyvä olla jollain tasolla selvillä teknisistä asioista. Minkälainen työlaite sopii mihinkin peruskoneeseen jne.”, niittaa Ventomaa.
Tuomaksen tavoittaa siis Rotatorin Vantaan konttorilta.
Teksti ja kuvat: Olli Päiviö / Konepörssi