HC-trukit tuovat lisämuskelia Rotatorin tuotevalikoimaan
Menossa on materiaalinkäsittelyn historian seuraava vaihe. Perinteikäs suomalainen konealan maahantuoja Rotator aloitti kiinalaisten Hangcha-materiaalinkäsittelykoneiden maahantuonnin ja myynnin toukokuussa 2022, kiinalaisen horoskoopin mukaan tiikerin vuonna, joka lupasi muutoksia ja dynaamisuutta. Ja nuo ominaisuudet toteutuvat hyvin HC-brändin tuotteissa, jotka voimallaan ja rohkeudellaan tuovat positiivista säpinää myös Rotatorin asiakkaiden liiketoimintaan. ”Uskomme vahvasti siihen, että tuotteiden taustalla oleva perusteellinen kehitys- ja tutkimustyö tulevat hyödyttämään sekä meitä että asiakkaitamme pitkälle tulevaisuuteen”, sanoo Rotatorissa HC-trukkien myynnistä vastaava aluemyyntipäällikkö Ville Jokela.
Vahva visio
250 000 yksikön vuosituotannolla Hangcha on maailman 8. suurin trukkivalmistaja eikä yhtiön visio ole sieltä vähäpätöisimmästä päästä: to be the best forklift manufacturer in the world. Hangchalla onkin koko ajan satoja uusia tuotteita kehitteillä. Tuo siis nykyisen tuotevalikoiman lisäksi, joka jo kattaa 1-48 tonnin polttomoottoritrukit, 1-16 tonnin sähköiset vastapainotrukit, 4×4 maastotrukkeja, lavansiirtovaunuja, keräilytrukkeja, työntömastotrukkeja ja pinoamisvaunuja eri kokoluokista. ”Laadukkaiden, kestävien ja luotettavien koneiden valikoima on lähes hengästyttävä”, kehuu Ville Jokela.
Ensin japanilaiset, sitten korealaiset ja nyt kiinalaiset
Näinä päivinä lähes kaikissa teollisissa tuotteissa on elektronisia komponentteja ja niistä suurin osa valmistetaan Kiinassa. Eli ei tuota kiinalaisuutta ainakaan parane vierastaa.
Joten myös Rotatorille kiinalainen kumppani on täysin luonteva valinta. Ja onhan yhtiö ollut vastaavanlaisessa innovaattorin ja uranuurtajan roolissa ennenkin: esimerkiksi japanilaisten Datsun-vastapainotrukkien maahantuonti aloitettiin v. 1973 ja Furukawan purku- ja lajittelutyökalujen maahantuonti v. 1989. Ihmettelyä ovat saaneet nuokin manööverit osakseen. ”Taas Rotator, sanoo varmaan joku”, toteaa Ville Jokela. ”Mutta kyseessä on siis talolle ominainen tapa hakea parhaat laitteet ja kumppanit vaikka toiselta puolen maailmaa. Eikä tässä todellakaan lähdetty soitellen sotaan vaan meillä oli käytössämme vahva todistusaineisto, Norjassa paikallisen HC-trukkien maahantuojan tekemät perusteelliset testit, joita saimme olla paikalla seuraamassa. Kyllä siinä rauta ja toiminnot tutkittiin läpikotaisin.
”Validiteetti noissa testeissä oli korkealla, koska olosuhteet ja potentiaaliset ongelmat Pohjoismaissa ovat keskenään lähes identtiset. Esimerkiksi koneiden luotettavuus kylmissä olosuhteissa haluttiin varmistaa tarkkaan. HC-trukkien Norjassa saavuttama yli 20 %:n markkinaosuus lienee tuosta jo pitävä todiste. ”Me myyjänä ja maahantuojana vastaamme asiakkaillemme koneiden toimivuudesta sataprosenttisesti. Jo lähes 70 vuotta koneiden maahantuontia harjoittanut yritys on erityisen tarkka maineestaan ja siksi valitsemme merkkimme ja yhteistyökumppanimme aina erittäin tarkasti”, painottaa Ville Jokela.
Eikä historian kulkua voi muuttaa – vaikka kanttiahan se vaatii, olla kerta toisensa jälkeen valtavirtaa vastaan: Ensin japanilaiset, 10 vuotta sen jälkeen korealaiset ja nyt sitten kiinalaiset. Mutta niin se maailma vaan pyörii. Ja lujaa eteenpäin mennään. Ja totta kai Rotator haluaa olla varma siitä, että voi tarjota asiakkailleen teknistä ylivoimaa myös seuraavat 60 vuotta. Käytännössä siis parhaan mahdollisen lopputuloksen kustannustehokkaasti.
Merkittäviä tehokkuushyötyjä Hangchan omasta akkuteknologiasta
Rotatorin HC-trukkivalikoimassa on useita sähkötrukkeja. HC-trukkien litiumioniakut ovat Hangchan ja maailman johtavan Li-akkujen valmistajan CATL:n yhteisen tuotekehityksen tulos ja kaikki HC-trukkien Li-akut ovat peräisin CATL:n tuotantolinjoilta. Sekin kiinalainen yritys. ”Varmaan lähes kaikki asiantuntijat ovat yhtä mieltä siitä, että Li-akuissa kiinalaiset ovat muuta maailmaa edellä”, Ville Jokela sanoo. ”Ja Hangchan Li-koneet ovat samassa hintakategoriassa polttomoottorikoneiden kanssa.”
Perinteisiin akkuteknologioihin (NiCd, NiMH, lyijyakut) verrattuna HC-trukkien litiumioniakut tarjoavat samassa koossa pidemmän käyttöajan tai kevyemmän akun. Tai molemmat. Pidemmän käyttöajan tuoma etu korostuu, kun ymmärtää, että HC-trukkien litiumioniakkujen lataaminen kestää tyypillisesti kaksi tuntia verrattuna lyijyakkujen lataamisen 8-10 tuntiin – ja jäähtymiseen, joka kestää vielä toiset 8-10 tuntia. Latausnopeus mahdollistaa työskentelyn jopa kolmessa vuorossa, jos akut ladataan vuorovaihtojen välillä. Lyijyakut pystyvät kolmeen vuoroon ainoastaan sillä, että niitä on trukkia kohden kolme ja ne vaihdetaan vuorojen välillä. ”Tehokkuusero on siis merkittävä”, hehkuttaa Ville Jokela. Ja lisää vielä pisteen i:n päälle: ”Litiumioniakut voidaan suunnittelussa ”muotoilla” trukin rakenteeseen parhaalla mahdollisella tavalla – eli akkukennojen koko ja muoto eivät määrittele koneen rakennetta vaan päinvastoin: akku on osa trukin rakennetta ja Li-ionista saadaan kaikki rakenteellinen hyöty irti.
HC-trukkien litiumioniakkujen tarjoamien etujen lista jatkuu edelleen: Akut ovat lähestulkoon huoltovapaita ja hapottomuutensa, pitkän elinikänsä ja täydellisen kierrätettävyytensä ansioista HC-trukkien litiumioniakut ovat myös erittäin käyttäjä- ja ympäristöystävällisiä.
Lopullisia voittajia ovat trukkien käyttäjät
HC-trukit eivät olleet Rotatorille ainoa vaihtoehto uudeksi trukkimerkiksi vaan rivissä oli muitakin mielenkiintoisia kumppaniehdokkaita. ”Ja samaan aikaan tiesimme sen, että yhteistyöstä Hangchan kanssa olivat kiinnostuneita myös muut suomalaiset koneiden maahantuojat”, Ville Jokela kertoo. ”Kovasti olimme tyytyväisiä, kun juuri me saimme valita. Yksinkertaisen laadukasta tehokkuutta, ylivoimaisesti halvimmat elinkaarikustannukset.”
Tuon Rotator haluaa varmistaa – kuten kaikkien muidenkin edustamiensa merkkien kohdalla – markkinoiden parhaalla jälkipalvelulla. ”TCO eli mahdollisimman edullinen elinkaarikustannus on ollut ja tulee varmaan aina olemaan Rotatorin johtava periaate”, painottaa Ville Jokela. ”Lopullisia voittajia kaikesta tästä ovat edustamiemme tuotteiden, esimerkiksi trukkien käyttäjät.”