Rotator varaosat ja huolto: Saumatonta yhteistyötä asiakkaan eduksi
Konealalla sanonta ”myyjä myy ensimmäisen koneen, jälkipalvelut seuraavan” pitää hyvin paikkansa. Parhaan asiakaspalvelun varmistamiseksi eri jälkipalveluiden osioiden tulee toimia yhtenäisesti, ja Rotatorilla tähän panostetaan vahvasti.
Kun Rotatorin varaosajohtaja Jani Kuitunen ja jälkipalvelupäällikkö Otso Makkonen kertovat työstään, heidän välinen yhteishenkensä käy selvästi ilmi. Molemmat jakavat saman tavoitteen: tarjota asiakkaille parasta mahdollista palvelua. Otso Makkonen kuvailee palvelukokonaisuuden rakentuvan markkinoinnin, myynnin, varustelun, varaosien, teknisen tuen ja huoltopalveluiden saumattomasta yhteistyöstä. Rotatorilla jälkipalveluissa työskentelee yli sata ammattilaista, ja eri osastojen välinen toimiva yhteistyö on ratkaiseva tekijä laadukkaan palvelutason saavuttamisessa. Makkonen korostaa, että heidän tavoitteenaan on olla asiakkaalle oikea kumppani kaikissa tilanteissa.
Yksi tärkeimmistä elementeistä on huollon ja varaosien tiivis yhteistyö. Suuri osa varaosista päätyy koneisiin huoltopalveluiden kautta, ja koneiden huoltosopimusten määrä on kasvanut voimakkaasti viime vuosina. Nykyään 80–90 % koneista toimitetaan huoltosopimuksen ja pitkän takuun kera. Kaikki Rotatorin merkit, myös käytetyt Hitachit, voidaan liittää huoltosopimuksiin. Tällä hetkellä huoltosopimuskoneiden määrä ylittää jo tuhannen koneen rajan, ja kun mukaan lasketaan vielä Rotarentin vuokrakalusto, varaosatarve on valtava. Rotatorilla osaaminen ja valmius reagoida tarpeisiin tehokkaasti on siis ensisijaisen tärkeää.
Varaosamaailman muutokset
Jani Kuitunen aloitti keväällä Rotatorin varaosajohtajana, palaten näin ikään kuin juurilleen. Hänellä on lähes 30 vuoden kokemus jälkimarkkinoinnista, ja hänen uransa on kuljettanut hänet monenlaisiin tehtäviin: kenttähuollon asentajaksi, varaosapuolen vastuullisiin rooleihin, tuotepäälliköksi ja myyntiin. Paluu varaosien pariin tuntui luonnolliselta askeleelta. Laajan työhistorian ansiosta Kuitunen ymmärtää eri osastojen tarpeita ja osaa arvioida asioita monesta eri näkökulmasta. Hänen mukaansa yhteistyö myynnin ja huollon kanssa toimii saumattomasti; tieto koneiden myynneistä ja toimituksista kulkee sujuvasti, ja tämän perusteella varastoa ja huoltopalveluita voidaan kehittää entistä toimivammiksi.
Varaosamaailma on muuttunut merkittävästi vuosikymmenten aikana. Tiskiasiakkaiden määrä on vähentynyt, ja suurin osa varaosavirrasta kulkee korjaamoiden ja huoltojen kautta. Rotatorilla varaosapuolen päätehtävä on pitää asiakkaan kalusto liikkeessä palvelemalla niin huollon kuin asiakkaankin tarpeita. Vaikka toimintaperiaate on perinteinen, varastosta pidetään saatavilla ne osat, joita tarvitaan jatkuvasti. Varaston seuranta, varastoarvot ja kiertonopeudet ovat jatkuvassa tarkkailussa, jotta Rotator pystyy reagoimaan nopeasti tarpeisiin. Vuodessa varaosia liikkuu noin 100 000 riviä, joten logistiikan ja varastonhallinnan tulee olla tarkasti hallinnassa.
Varastojen keskittäminen
Kuitunen seuraa tarkasti, mitä koneita on toimitettu minnekin viime vuosina. Vuoden alusta Rotatorin Bomag-tuotevalikoima laajeni asfalttikoneisiin, mikä kolminkertaisti Bomagin varastotuotteiden määrän. Rotatorin kattava toimipisteverkosto mahdollistaa tarkankin keskittämisen varastonhallinnan optimoimiseksi.