Terho Laine: 23 vuotta kokemusta ja uransa puolivälissä
Puolileikkisästi voisi todeta, että Rotatorin nostureiden ja nostinten tuotepäällikkö Terho Laine on antanut konemyynnille jo puolet elämästään. 23 vuotta työkokemusta samalta alalta on paljon ja joskus aikaisemmin tuollaisen henkilöhistorian perusteella saatettiin pitää jopa kalkkiksena. Onneksi ajat ovat muuttuneet, sillä mieshän on parhaassa iässä, mutta matematiikka on vähintäänkin mielenkiintoinen: 43-vuoden iässä Terholla on laskennallisesti saman verran työvuosia sekä takanaan että edessään.
Intohimoisesti liikuntaa harrastava tuusulalainen näyttää siltä, että hän aikoo ottaa tulevat vuodet innokkaana haastajana vastaan. Vesa Valtosen aisaparina sitä hän työssään onkin, Vesan ajatusten sparraaja ja joskus kyseenalaistaja ja päinvastoin, tuoreiden ajatusten heittelijä vanhemman kollegan punnittavaksi ja loppupeleissä asiakkaiden toiminnan tuloksellisuuden parantajaksi. Tuolla toimintamallilla parivaljakko on saanut Rotatorissa ja sen asiakkaiden keskuudessa paljon hyvää aikaan.
Kun Vesa ’jossain vaiheessa’ siirtyy päätoimiseksi sulkapallonpelaajaksi Terhon vastuu tulee entisestäänkin kasvamaan. Siksi on hyvä perehtyä miehen ajatuksiin hieman tarkemmin.
Tosiaan: yhdistetään vanhaa ja uutta
Ennen Rotatoria – joka siis oli jo aikoja sitten – Terho olikin konevuokraamon palveluksessa. Rotatorin palvelukseen hän siirtyi 2000-luvun alulle tyypillisellä tavalla, Helsingin Sanomissa olleen henkilöhakuilmoituksen kautta.
Suosikkityönantajastaan Rotatorista Terholla on totta kai selkeä käsitys. ”Uskon että useat pitkät työurat – siis muutkin kuin minun – ovat kerryttäneet Rotatorille ainutlaatuista osaamista ja ymmärrystä asiakkaiden tilanteista ja vaatimuksista”, Terho sanoo ja jatkaa: ”Tuon taitotiedon avulla pystymme tarjoamaan muutakin kuin koneita. Uudet ideat asiakkaan kilpailukyvyn kehittämiseen laitteiden elinkaariajattelun mukaisesti otetaan yleensä mielenkiinnolla vastaan. Myös toimintatapoja on kehitettävä jatkuvasti – ja tietysti yhteistyössä asiakkaiden kanssa.” Millainen sitten on hyvä asiakassuhde? ”Hyvä asiakassuhde on yhteistyökumppanuus, jossa molemmat osapuolet neuvottelemalla hakevat parasta mahdollista yhteistyötulosta”.
Konemyyjän haasteet
Sähköistyminen on työkoneissakin menossa kovaa vauhtia ja Terho nimeää sen yhdeksi suurimmista muutoksista alalla. ”Jotkin valmistajat ovat tuotteidensa sähköistyksessä jo kovinkin pitkällä, esimerkkinä vaikkapa Dinoliftin henkilönostimet. Saksilavoissa taidetaan yleisesti ottaen mennä jo 90 %:n sähköistymisen tasolla. Toisaalta mitä suurempi kone sitä hankalampaa on saada sähköinen toteutus kannattavaksi, koska akut vievät tilaa ja painavat paljon. Siksi isoimpien rakennuskoneiden kohdalla ollaan nostimiin verrattuna vielä lähtökuopissa. Me Rotatorilla tietysti seuraamme erittäin aktiivisesti alan kehitystä ja tuoteinnovaatioita. Ja aivan varmasti olemme etunenässä kertomassa niistä asiakkaillemme.”
Sähköposteista tekoälyyn
Uransa alkuaikana Terho harjoitteli uutta yhteydenpitomuotoa asiakkaisiin: sähköposti oli valtaamassa alaa telefaksilta samalla tavalla kuin kapealinjaiset farkkupaidat ylisuurilta pikkutakeilta. Tai kyllähän noita jälkimmäisiäkin joillain foorumeilla suosittiin. 23 vuoden aikana Terho on saanut todistaa montaa muutakin suurta muutosta. ”Aikaisemmin asiakas kohdattiin aina kasvotusten – heillä tai meillä. Tänä päivänä kovin paljon tapahtuu erilaisilla viestintävälineillä, tekstiviesteillä, WhatsAppilla, LinkedInin viestipalvelussa ja tietenkin jo mainitulla sähköpostilla. Pidän kuitenkin aina parempana asiakkaan kanssa aitoa kohtaamista. Vaikka meillä on Teams ja muut videotapaamispalvelut, joiden välityksellä ainakin on mahdollista nähdä, kenen kanssa puhuu, eivät ne nokakkain ideointia koskaan voita”, Terho kehuu.
Tekoälykin on tietysti pakko ottaa puheeksi – ja sen vaikutus siihen miten asiakkaat kokevat Rotatorin ja mitä kilpailuetua sen avulla voi mahdollisesti saavuttaa. ”Ei varmaan tarvitse toista kahtakymmentäkolmea vuotta odotella, että Vantaalla konttorissaan puhuva Terho siirtyy virtuaalisesti asiakkaan luo Tornioon”, Terho visioi, ”ja tuossa siirtymässä joku tulevaisuuden innovatiivinen avatar-työkalu, on se sitten nimeltään AI tai jotain muuta, vaihtaa oma-aloitteisesti asunikin asiakastapaamiseen sopivaksi. Eli siis vähän samalla tavalla kuin nyt voi vaihdella Teams-kokouksessa taustakuvaa. Laajennetussa todellisuudessa vaihdetaan kuulumisia, esitetään kysymyksiä ja vastataan niihin sekä käydään kauppaa luontevasti ja tehokkaasti. Suuri osa tuosta uudenlaisesta yhteisestä läsnäolosta on myös jo täyttä totta. Ympäristönäkökohtien ja henkilöön kohdistuvan fyysisen rasittavuuden ja tehokkuuden kannalta tuollainen kehitys on varmasti positiivista. Sosiaalista kanssakäymistä tekoäly tai mikään muukaan teknologinen kehitys ei kuitenkaan tule korvaamaan.”
Nopeusaksiooma
Nykyinen viestintävälineiden runsaus on Terhon mielestä kuitenkin myös tehostanut yhteydenpitoa: ”Tänä päivänä viesteille altistuu käytännössä lähes joka hetki – ja kaikki tietävät tuon. Siksi myös viesteihin vastaamisen täytyy tapahtua heti, ainakin saman päivän sisällä tai viimeistään seuraavana.”
Vesan mukaan Terho on tunnollinen ja ahkera, yrityksen ihannetyöntekijä. Eli eiköhän tuon viesteihin vastaamisenkin pitäisi onnistua. Ja on selvää, että haastavassa yleisessä taloustilanteessa kanssakulkijan ja asiakkaan sparraajan rooli yhä korostuu.